Wednesday, August 3, 2011

Chokolade ganache tærte m. rosenvand

Min søster holder svendegilde  her den 13. august, hvor hun laver et kagebord til dessert. Jeg har så lovet at lave cupcakes og en chokoladetærte. Denne her kage var så en testkage på den jeg skal have med til svendegildet for at se om den overhovedet smagte godt - og det gør den! Hvis man er en chokolade elsker (som mig) vil man elske den her tærte! Hvis man ikke er så meget til mørk chokolade, kan man sagtens skifte den ud med en god mælkechokolade.


I Bagebiblen er der en opskrift på chokolade ganache mini tærter, som jeg har ville lave lige siden jeg erhvervede mig den. Jeg er dog ikke i besiddelse af små tærte forme lige pt. og med mit SU budget har jeg ikke råd til at investere i nogle lige nu. Jeg var dog i tvivl om den ville fungere i en stor tærteform, så jeg researchede lidt på nettet, og faldt over en anden chokolade tærte, som lød virkelig lækker på denne side. Det blev så den, jeg valgte at lave i stedet.

Opskriften lyder således:

Til tærtedejen skal der bruges:

  • 170g mel
  • 36 g kakao
  • 1 knsp salt
  • 115 g usaltet smør
  • 85 g sukker
  • 1 æggeblomme
  • 1½-2 tsk fløde

Si melet, kakao og salt i en skål















Smør og sukker mixes sammen i en anden skål, herefter tilsættes æggeblommen og fløden.
Mel/kakao blandingen tilsættes smør/sukker blandingen og formes til en rund plade. Pakkes ind i wita-wrap og sættes på køl i en times tid.
Dejen tages ud og står ved stue temp. i 10 minutters tid, hvorefter den rulles ud og tærteformen beklædes. Tærten køles i yderligere en halv time, inden den bages ved 175 grader i 18-22 minutter.

Til ganachen skal bruges:

  • 250g mørk chokolade
  • 30 g usaltet smør
  • 3 spsk glykosesirup
  • lidt salt
  • 2 dl fløde
  • 1½ spsk rosenvand
Fløden varmes op til kogepunktet i en kasserolle.
Imens blandes hakket chokolade, smør, sirup og salt i en skål.

Det varme fløde hældes over og der røres rundt til smeltet. Herefter tilsættes rosenvand.
Ganacheen hældes i tærtebunden og stilles på køl til fast.

Kan nydes med nogle bær ved siden af eller i bunden af tærten, hvor ganachen så hældes over. Det sidste vil jeg nok prøve til min søsters svendegilde, da det er lidt tungt kun med chokoladeganachen for nogle folk ;)

Enjoy! :D

No comments:

Post a Comment