Sunday, August 14, 2011

Cupcake kursus og svendegilde

Var i torsdags til cupcake kursus hos Specialkøbmanden, hvor man lærte at dekorere cupcakes med frosting og fondant. Det startede med, at vi fik vist hvad man kunne gøre, hvordan man brugte tyller, arbejde med fondant m.m. og så fik man ellers to timers tid til at dekorere sine seks cupcakes. Det var fedt at prøve at arbejde med fondant, da jeg aldrig har prøvet det før, men selvom jeg heller ikke har meget erfaring i pipettering, savnede jeg lidt mere udfordring på det område. Overordnet set synes jeg, at det er et udmærket kursus for en begynder, men hvis man allerede har lidt erfaring på området, for man ligeså meget ud af bare at prøve selv og finde vejledning på nettet.
Her er resultatet af kurset:

Derudover fik jeg købt en masse i deres butik. Det er utroligt så lidt man får for så mange penge :) Næste gang jeg køber kageudstyr bliver det helt sikkert over nettet, men jeg stod og skulle bruge tingene dagen efter, og så må man jo give lidt ekstra. Her er hvad jeg fik købt:

Fondant, Gum-tex, Mini-muffin stativ, en "spiselig" tusch, en blomster præger, en fem-blads ustikker, violet pasta farve, lilla glimmer, tylle-sæt og en rulle. 
Da jeg havde påtaget mig opgave at lave cupcakes til min søsters svendegilde blev tingene jeg købte indviet med maner. Planen var at lave to forskellige slags - en chokolade cupcake med jordbær frosting og en marcipan cupcake med chokolade ganache og fondant. Det gik desværre ikke helt efter planen, men mere om det om lidt. Udover cupcakes lavede jeg en chokolade ganache tærte - deraf chokolade ganache valget til marcipan cupcakes'ne, da det mindskede arbejds byrden en lille smule. 
Den chokolade tærte jeg lavede var denne, som endnu en gang var en succes, så kan - igen - varmt anbefale at prøve den. Da der var en masse frugt til kagebordet undlod jeg at putte bær i tærten, som jeg ellers havde overvejet. Jeg skar desuden kanten af dejen ned til ganachen af, da jeg synes den blev lidt pænere. 
Jeg skal have skaffet mig et tærtefad, hvor bunden kan tages ud, for det er svært at få tærten ud af formen uden at efterlade "ridser i lakken", som det ses på billedet.  

Men jeg fik bagt en masse cupcakes i fredags og det startede perfekt - begge slags blev som de skulle så det tegnede jo godt. Marcipan kagerne blev smurt med ganache efter det havde stået lidt i køleskabet og var blevet lidt stivere. Om lørdagen blev de så dekoreret med fondant og blomster og resulatet blev rigtig godt. Jeg synes forholdet mellem kage og ganache blev rigtig godt og designet af kagerne fik jeg også meget ros for :D - og sådan så det ud. Poster opskriften på dem i et andet indlæg, da der her allerede er langt nok i forvejen. 
Mønstret på fondanten havde jeg tegnet med den tusch jeg købte hos specialkøbmanden - og gud hvor tog det lang tid! Da det er første gang jeg dekorere så mange cupcakes (40 stk.) - og så med fondant - havde jeg ikke lige nogen ide om hvor lang tid det ville tage, men gik heldigvis igang tidligt så nåede det da.  
Så til den mindre succesfulde del af kageprojektet - jordbærfrostingen. Åh min gud, var ved at gå ud af mit gode skind. Prøvede tre gange med to forskellige opskrifter, men det lykkedes mig ikke at få den ordentlig :( Den første opskrift var en buttercream, der bestod af æggehvider og sukker pisket stift og herefter smør og det så også fint ud på det stadie. Da jeg så kom jordbærpure i gik den simpelthen fra hinanden. Det samme skete med frosting lavet at flormelis og smør - ligeså snart jordbærpure kom i fik den en underlig konsistens. Ved ikke om det var fordi, jeg brugte frosne bær, men den gik ihvertfald ikke. Frostingen af flormelis og smør smagte fint og var ikke helt så usammenhængende som den anden, så den kom også på kagerne, og de blev da også spist, men flot var det ikke. 
Udover mig kom min mormor og far også med kager, så det endte med et virkeligt overdådigt kagebord - så min frosting failure gjorde ikke så meget, da der var kage nok: 

Det var kage-himlen! :D Kan ikke huske, hvad den forreste tærte var med men ellers var der æbletærte, cupcakes, chokolade tærte, sarah bernhard kager og diverse andre småkager - og min mormor havde lavet en cheese cake, der gav mundorgasmer. Skal have fat på opskriften og så smider jeg den herind. Den var voldsomt god! Min mund løber næsten i vand bare ved at tænke på den. 

Det var vist alt for denne gang - forsat god søndag! :) 

1 comment:

  1. Hejsa Anna
    Sikke en fin blog du har dig her og hold fast nogle smukke cupcakes du fik lavet! Det ser max professionelt ud :)

    Uhm et lækkert kagebord du fik stablet på benene, men lidt ærgerligt med den frosting - jeg vil anbefale dig at søge på strawberry frosting på google, så kommer ret mange sider med opskrifter op, hvis det da ikke er det du har gjort til at starte med ;)

    Håber det vil lykkes for dig på et tidspunkt i hvert fald...

    Mange hilsner
    Agnethe

    ReplyDelete