Thursday, September 1, 2011

Speltboller m. soltørrede tomater

Kagebagning står lidt stille for tiden, så her kommer et brød indlæg. Jeg elsker at bage og eksperimentere med forskellige meltyper og forskellige ting at putte i brødet. Oftest bliver det en blanding af, hvad jeg lige har liggende i skabene. Jeg bager for det meste brød et par gange om ugen, så jeg er ved at have styr på det brød :D

I dag blev det til speltboller med soltørrede tomater:


 

Opskriften er som følgende:

  • 4 dl vand
  • 25 g gær
  • 125 g fuldkornshvedemel
  • 225 g fuldkornsspeltmel
  • 225 g speltmel
  • 50 g soltørrede tomater hakket i små stykker
  • lidt salt
Gæren opløses i vandet, hvorefter mel, salt og soltørrede tomater blandes i og æltes i 10 minutters tid. Ejer ikke selv en røremaskine, men bruger istedet min håndmixer med dejkroge til at ælte dejen og resultatet bliver ganske udemærket - det er bare lidt hårdere for armene :) Ælter også nogle gange dej i hånden, men da det her er en rimelig våd dej, foretrækker jeg at bruge håndmixeren. 
Lad dejen hvile i 30 min. 
Del dejen op til 12 boller og lad dem hæve på en bageplade i 2 timer.
Forvarm ovnen til 250 grader varmluft. 
Fugt overfladen af bollerne med vand og drys lidt salt over dem. 
Sæt bollerne ind og skru ned til 210 grader. Bages i 14-16 minutter. 

Når jeg sætter bollerne ind, sprøjter jeg med vand ind i ovnen for at skabe damp, samt et par gange i minutterne efterfølgende. Det gør at bollerne hæver mere, da skorpen ikke bliver sprød ligeså hurtigt.

No comments:

Post a Comment